Ce variante au turistii care au achizitionat vacante de la agentia de turism Lux Travel?  Pandemia a fost declarata oficial de catre OMS. Conform definitiei pandemia este o epidemie care se extinde pe un teritoriu foarte mare, într-o țară, în mai multe țări sau continente. Nu exista o delimitare teritoriala clara intrucat dinamica este foarte mare. Cat priveste obligatiile partilor la contract, din analiza art.6, dar si prin raportare la politica noastra privind sprijinul turistilor, sunt posibile urmatoarele cursuri de actiune pe care Calatorul le are la dispozitie, in cazul in care  sunt anumite temeri privind COVID-19: Calatorul poate sa solicite amanarea sejurului, ocazie cu care se vor regulariza cheltuielile, in functie de pretul pachetului de la data plecarii si, evident, cu luarea in calcul a eventualelor penalitati aplicate de prestatori, doar daca este cazul. Calatorul poate solicita un alt pachet, pentru o alta destinatie, ocazie cu care se vor regulariza cheltuielile, in functie de pretul noului pachet si, evident, cu luarea in calcul a eventualelor penalitati aplicate de prestatori, doar daca este cazul. Calatorul poate sa renunte la pachetul de servicii cu suportarea penalitatilor prevazute in contract, cele standard sau cele speciale (din oferta), dupa caz. Ce se va intampla daca situatia cauzata de coronavirus sau COVID-19 nu se amelioreaza iar granitele/charterele nu vor fi operabile, se restituie banii?   Analizand ipoteza prezentata, respectiv cea in care este declarata o epidemie cu coronavirus, aplicarea prevederilor contractuale, coroborate cu dispozitiile OuG nr.2/2018 conduc la urmatoarele cursuri de actine. In cazul in care pandemia este stabilita/declarata oficial de catre autoritatile nationale din tara de destinatie, anterior inceperii sejurului, exista posibilitatea ca prestatorii de servicii sa nu fie in masura sa-si indeplineasca obligatiile, situatie in care noi (Agentia Organizatoare) nu putem asigura serviciile asumate, ocazie cu care Calatorul poate alege sa mearga la destinatie intr-o perioada ulterioara. Sau poate sa renunte la pachetul de servicii, fara penalitati. Aceasta ipoteza se aplica si in cazul in care destinatia este intr-o localitate „inchisa”, ca urmare a intrarii in carantina. Daca pandemia este stabilita/declarata oficial de catre autoritatile nationale de la destinatie, anterior inceperii sejurului, iar prestatorii de servicii sunt in masura sa-si indeplineasca obligatiile, noi putem furniza serviciile si Calatorul, la discretia sa, poate alege sa mearga la alta destinatie sau sa renunte la pachetul de servicii cu suportarea penalitatilor prevazute in contract, cele standard sau cele speciale, dupa caz. Precizam ca, in aceasta ipoteza, nu poate fi acceptata afirmatia potrivit careia „nu mai pot calatori din cauza unor circumstante inevitabile si extraordinare ca si cazul de fata (epidemina mondiala de coronavirus).” De asemenea, subliniez ca „aparitia unor circumstante inevitabile si extraordinare” despre care amintiti, reprezinta un eveniment extraordinar, imprevizibil si insurmontabil ce face imposibila executarea obligatiilor de catre Agentia Organizatoare sau continuarea indeplinirii acestor obligatii devine imposibila. Facand o analiza sistematica si teleologica a textului de lege consacrat de OuG nr.2/2018, observam ca exista 2 conditii ce trebuie indeplinite cumulativ, respectiv existenta unor circumstante inevitabile si extraordinare si, cea de-a doua conditie, „care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinaţie”. Daca nu e indeplinita si cea de-a doua conditie nu putem accepta invocarea acestui argument in sensul in care ar impiedica Turistul sa se deplaseze la destinatie. Refuzul sau teama unui calator de a incepe calatoria, indiferent de motive, reprezinta o anulare a acesteia, cu consecinta aplicarii penalizarilor standard sau a celor speciale, in cuantumurile/procentele stabilite in Contract. Deasemenea, daca sejurul nu are loc, se poate reprograma pt alta data, fara penalizare?  Calatorul poate solicita un alt pachet, pentru o alta destinatie, ocazie cu care se vor regulariza cheltuielile, in functie de pretul noului pachet si, evident, cu luarea in calcul a eventualelor penalitati aplicate de prestatori, doar daca este cazul. Asigurarea de calatorie acopera sau nu aceasta situatie cu COVID-19?  În general, majoritatea polițelor de asigurare de călătorie nu acoperă pierderile cauzate de epidemii sau pandemii. In aceasta perioada ar fi bine insa ca cei care doresc sa fie despagubiti, indiferent de motiv, sa se adreseze Departamentului de Daune al asiguratorului. Raspunsul difera de la caz la caz, fiind vorba despre mai multe riscuri care sunt asigurate in functie de polita aleasa: costuri medicale, costuri de repatriere, costuri cu serviciile neutilizate in cazul intreruperii calatoriei. Pentru compania partnera Lux Travel, asiguratorul este Mondial Assistance iar datele de contact sunt urmatoarele: daune@mondial-assistance.at sau +40 21.312.22.37. Ce se intampla cu ratele scadente amanate pentru pachetele de vacanta Lux Travel cu plecare mai indepartata?  Pentru a veni în întâmpinarea turiștilor, Lux Travel a decis amânarea plății pachetelor cu termene scadente, pentru detalii de amanare, va rugam sa ne contactati pe: office@agentialuxtravel.ro sau la unul din numerele de telefon regasite pe site-ul nostru.